Hoe bereid jij je voor op de tweede coronagolf?
2020 is een jaar om niet te vergeten. Een jaar met ups en downs voor veel bedrijven. Wil je het hoofd boven water houden, dan moet je creatief zijn. Veel offline bedrijven zijn online gaan verkopen en veel online bedrijven konden de enorme groei niet aan. Restaurants en de horeca hebben het enorm moeilijk, en zo raakt het coronavirus ons allemaal. De tweede golf is ondertussen een feit en er worden alweer strenge maatregelen genomen. Horeca sluit om 22.00 uur, we mogen niet meer dan vier mensen op bezoek en de mondkapjes beginnen steeds meer te verschijnen in het straatbeeld. Hoe kan jij als bedrijf je voorbereiden op de tweede coronagolf? En wat kunnen we leren van de eerste golf?
Wat voor effect heeft het coronavirus op het bedrijfsleven?
27 februari 2020, het eerste coronageval werd in Nederland vastgesteld. Een aantal weken daarvoor werd de eerste coronapatiënt in Europa vastgesteld en het kwam steeds dichterbij. Onwetend wat het ons echt zou brengen, zagen de meeste bedrijven de toekomst nog positief in. Dat veranderde nadat het aantal coronabesmettingen opliep. De meeste landen in Europa hadden een lockdown. Niemand mocht meer reizen en de meeste mensen zaten achter gesloten deuren. Bedrijven voelde dit direct en bijna elk bedrijf had omzetverlies. Ook wij bij Crazylabels zagen de orders in de eerste twee weken teruglopen. Net als veel bedrijven hadden we plannen voor 2020 en waren er investeringen gedaan. En nu? We wisten niet wat de komende maanden ons gingen brengen…
Bedrijven moesten creatief zijn en veel offline bedrijven gingen online verkopen. Begin april zagen we het aantal orders weer oplopen en zagen we veel ‘nieuwe klanten’. Bedrijven die de klant niet meer via een winkel konden bereiken gingen een online webshop opzetten. Dit betekende niet alleen een andere werkwijze, maar personeel moest ook omgeschoold worden. Er moest nagedacht worden over verzendmateriaal en er moest een contact gesloten worden met één van de vervoerders. Dit zag bijna niemand aankomen…
Vervoerders hebben het moeilijk tijdens de coronacrisis
PostNL, DPD of DHL. Vervoerders hadden het moeilijk tijdens de ‘crisis’. Er werden meer pakketten verstuurd en de vervoerders konden het niet aan. Niet alleen het aantal pakketten wat verstuurd werd liep op, het aantal nieuwe klanten liep ook op. Klanten die nog nooit een pakket verstuurd hadden, maar nu toch een pakket gingen versturen. Er werden verkeerde verzendlabels op de doos geplakt. Er werd op de doos geschreven. Er werden brievenbusetiketten op een grote doos geplakt. Het was chaos op de meeste depots bij de vervoerders. Het gevolg was een enorme vertraging bij de meeste postbedrijven. Pakketten kwamen retour en moesten opnieuw opgestuurd worden. Klanten werden de dupe en moesten lang wachten totdat de bestelling geleverd was. Door grote drukte werden pakketten al te laat gestuurd en duurde het nog langer voordat de klanten de bestelling ontvingen. Gevolg? Geïrriteerde klanten, geïrriteerde medewerkers en bezorgers die zich overal aan ergerde.
Hoe bereiden we ons voor op een tweede coronagolf?
De piek kwam erg snel en de ‘zomerrust’ kwam er net zo snel achteraan. Nu de tweede golf bijna een feit is, is het belangrijk dat jij je als bedrijf voorbereidt. Want niet alleen de drukke dagen komen eraan, maar de tweede golf zal voor extra drukte zorgen. Hoe bereid je, je voor?
- Leer van voorgaande jaren
- Zet in op online verkoop
- Zorg dat je online shop in orde is
- Zorg voor voldoende voorraad
- Speel in op de trends
- Zorg voor voldoende mensen
- Blijf zorgen voor goede bescherming van je personeel
- Zorg dat medewerkers verantwoord kunnen werken
- Test personeel met klachten op tijd
Als je een online winkel hebt of online wilt verkopen, zal het niet alleen drukker worden door de tweede coronagolf. De drukke maanden van het jaar staan ook voor de deur. Denk aan Black Friday, sinterklaas en Kerst. Bij veel bedrijven is het erg druk de laatste maanden van het jaar. De tweede coronagolf kan ervoor zorgen dat het extra druk gaat worden.
Leer van voorgaande jaren
Groei jij als bedrijf, neem deze groei dan mee. Kijk ook zeker naar trends en veranderingen. Welke producten verkoop je meer? En welke producten moet je in grote aantallen op voorraad hebben? Wat heeft de eerste coronagolf met jouw verkoopcijfers gedaan? Ben je gegroeid of juist gedaald? Neem dit mee in je voorspelling als je een verwachtte groei gaat inschatten. Zo stel jij je klanten niet teleur en kun je de bestellingen dezelfde dag vetsturen.
Zorg voor voldoende bescherming voor je personeel
Als je personeel vanuit huis kan werken, doe dat dan zeker. Een trend die we dit jaar zien groeien, maar waar nog veel bedrijven moeite mee hebben. Thuis kunnen we namelijk niet controleren… Laat dit los en geef je medewerker de vrijheid om thuis te werken. Werken je medewerkers op kantoor of in de productie? Zorg dan voor goede bescherming. Denk hierbij aan mondkapjes, voldoende afstand en zorg dat alles schoon en gedesinfecteerd blijft. Heb je toch iemand met klachten binnen het bedrijf? Zorg dat diegene op tijd getest wordt.
Online shop? Check. Voorraad? Check. Verpakkingsmateriaal en etiketten? Check.
Check, check, dubbelcheck. Heb je alles nog op orde? Dan ben je klaar voor het hoogseizoen. Toch zien wij vaak dat niet iedereen klaar is voor de drukke maanden, laat staan met een extra drukte door de tweede coronagolf. Nieuwe online shops hebben nog geen ervaring met de decemberdrukte en het online versturen. Zorg ervoor dat je als nieuw bedrijf alles op orde hebt. Denk hierbij aan verpakkingsmateriaal, verzendetiketten of adresetiketten. Je wilt toch dat jouw pakketten goed bij de klant komen? Ben je een beginnende webshop, dan kun je altijd gaan voor een starterspakket. Zo ben jij in één klap voorbereidt op het hoogseizoen.